باشگاه خبری فراساحل: هر چند کارشناسان دلیل اصلی بوجود آمدن امیدهای جدید در عرصه فله را متفاوت اعلام کردند، اما این بازار به اعتقاد آنها رو به بهبود میرود. به گزارش باشگاه خبری فراساحل دو تحلیل گر معروف وال استریت اخیرا از بهبود بازار فله برها سخن به میان آورده اند. Fotis Giannakoulis از شرکت مورگان استنلی و Noah parquette از شرکت جی پی مورگان بر سر بهبود کرایهها برای بسیاری از شرکتهای فله به توافق رسیده اند. بر اساس این گزارش، اگرچه این دو تحلیل گر بر سر بهبود کرایه فله برها به توافق رسیده اند اما دلیل آنها برای این بهبود متفاوت است. یکی از آنها دلیل این بهبود را تقاضای بهتر عنوان کرده است و این در حالیست که دیگری عرضه را دلیل بهبود بازار فله برها در آینده میداند. به هر حال آنها هر دو، دوسال آینده را سالهای خوبی برای بازار فله دانستند و سال 2017 را برای این نوع کشتیها رضایت بخش معرفی نکردند.
دیدگاه مبنی بر تقاضای بهتر
بر طبق نظرات Fotis Giannakoulis، بهبود بازار فله بر پایه افزایش تقاضا برای حمل فولاد بنا شده است. وی همچنین حمله فله را آخرین زنجیره ای دانست که ازبهبود بازار فولاد منتفع میشود. وی در این خصوص افزود: افزایش پروژههای زیرساختی در چین و وابستگی این کشور به سنگ آهن وارداتی منجر به افزایش قیمت کالاها و مشتقات فولاد میشود. Giannakoulis همچنین با وجود بهبودهای اخیر در کرایههای حمل فله، آن را بسیار عقب تر از افزایش 30 درصدی قیمت فولاد دانست و این مطلب را دلیلی بر بهبود آینده کرایه حمل دانست. به عقیده وی در دو سال آینده میتوانیم منتظر افزایش سالانه 2.5 درصد در تقاضا برای کشتیهای فله بر باشیم که دلیل اصلی آن تولید فولاد چین به میزان 840 میلیون تن و واردات سنگ آهن از مبدا جدید یعنی کشور برزیل عنوان شده است. شرکتهایی که مورد مطاله وی قرار گرفتند شامل Safe Bulker, Star Bulker و Golden Ocean هستند. وی همچنین اظهار داشت: ما مطالعه شرکتهایی با کشتیهای بزرگتر، و دسترسی بهتر به منابع سنگ آهن را ترجیح میدهیم. با اجرایی شدن قوانین جدید انتظار میرود ناوگان جوان و با کیفیت شرکتهای کشتیرانی فله مذکور از مزیتهای فراوانی به ویژه در بخش کاهش مصرف سوخت، درآمد بالاتر و هزینههای کمتر و در نتیجه پرداخت سود سهام بالاتر بهره مند شوند.
دیدگاه مبنی بر عرضه بالاتر
بر طبق رویکرد آقای Parquette از شرکت جی پی مورگان ، چشم انداز حمل فله خشک در طول سال 2019 عالی خواهد بود و وی احتمال رشد سه درصدی ناوگان را در سال 2017 را پیش بینی کرده است که این میزان در سال 2018 تنها 0.3 درصد خواهد بود که دلیل آن کاهش سفارش ساخت کشتی تا پایان سال جاری میلادی است. در همین خصوص اغلب کشتیهای جدید در سال 2019 و پس از آن تحویل خواهند شد. تغییراتی که در ناوگان جهانی فله رخ میدهد نتیجه قانون تولید سولفور کمتر است که از سال 2020 اجرایی میشود. قوانین جدید که در حال تغییرچهره ناوگان فله برها هستند بر بهره گیری از گازوئیل گران استخراجی از نفت سنگین و یا نصب صافیها (scrubber) در کشتی دلالت دارند.
از آنجایی که کشتی داران گزینه استفاده از گازوئیل گران را ترجیح میدهند، این موضوع به افزایش قیمت سوخت منجر میشود. هزینههای سوخت چه توسط کشتی دار و یا اجاره کننده پرداخت شود، به نوبه خود منجر به بالارفتن کرایه حمل کشتی میشود. Parquette معتقد است قیمت بالای سوخت به کاهش سرعت کشتیها در سفرهای دریایی منجر میشود و تبعا کاهش عرضه کالاها را سبب میشود. وی در این خصوص افزود: حمل و نقل فله بیش از دیگر عرصههای حمل و نقل از افزایش هزینه سوخت متاثر میشود چرا که هزینههای سوخت از دیگر هزینههای حمل کالای مورد نظر در یک فله بر بیشتر است.
نتایج مبرهن
چیزی که از سناریوی بالا از سوی هر دو تحلیل گر استخراج میشود، ممانعت افزایش سفارشات ساخت کشتی از ادامه بهبود حمل و نقل فله از سال 2019 به بعد است. در مجموع هر دوی تحلیلگران بر این باور هستند که قیمت کشتیهای کارکرده از کشتیهای نو بیشتر است که آنها را برای کشتیرانیها گزاره جذاب تری میکند.
کد خبر : 3828
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir